TÜRKİYE’DE İKAMET İZNİ NASIL ALINIR?
Türkiye’de altı çeşit ikamet izni bulunmaktadır. Öncelikle hangi ikamet izninin alınmasının daha uygun olacağına karar verilmeli, gerekli belgelerin toplanmasının ardından İl Göç İdaresi’ne ikamet izni başvurusu yapılmalıdır.
İkamet İzni Çeşitleri
1. Kısa Dönem İkamet İzni
2. Aile İkamet İzni
3. Öğrenci İkamet İzni
4. Uzun Dönem İkamet İzni
5. İnsani İkamet İzni
6. İnsan Ticareti Mağduru İkamet İzni
Bu yazımızda en fazla tercih edilen kısa dönem ikamet izninin şartlarından bahsedeceğiz. Türkiye’de kısa dönem ikamet iznine başvurmak isteyen bir yabancının aşağıdaki sebeplerden herhangi birine sahip olması yeterlidir.
a. Bilimsel araştırmayla gelecek olan yabancılar
b. Türkiye’de taşınmazı bulunan yabancılar
c. Ticari bağlantı veya iş kuracak olan yabancılar
d. Hizmet içi eğitim programına katılacak olan yabancılar
e. Türkiye Cumhuriyeti’nin taraf olduğu anlaşmalar veya öğrenci değişim programları çerçevesinde eğitim veya benzeri amaçlarla gelecek olan yabancılar (Erasmus, Mevlana, Farabi gibi öğrenci değişim programları)
f. Turizm amaçlı kalacak olan yabancılar
g. Tedavi görecek olan yabancılar
h. Türkçe öğrenme kursuna katılacak olan yabancılar
i. Türkiye’de kamu kurumları aracılığıyla eğitim, araştırma, staj veya kurslara katılacak olan yabancılar
Yukarıda bahsedilen sebeplerle kısa dönem ikamet izni alacak olan yabancılara her defasında en fazla ikişer yıllık sürelerle izin verilebilir.
İkamet izni başvurusu için gerekli belgeler nelerdir?
Kısa dönem ikamet izni başvurusu için gerekli olan belgeler aşağıda sıralanmış olup hangi sebeple ikamet iznine başvurduğunuza göre ek belgeler istenebilir. (Örneğin Türkiye’de taşınmazı bulunan yabancılar aşağıdaki belgelerle birlikte taşınmazın kendisine ait olduğunu gösteren tapu kaydını da başvuru belgeleri arasına eklemelidir.)
– İkamet izni başvuru formu
– Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi
– Son 6 ay içinde çekilmiş 4 adet biyometrik fotoğraf
– Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkana sahip olunduğuna dair beyan
– İkamet harcı ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belgeler ve makbuzlar
– Talep edilen ikamet izni süresini kapsayacak şekilde yaptırılmış geçerli sağlık sigortası
– Adres kayıt sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge
– Türkiye’de kalınacak yeri gösteren belge
İkamet izni başvurusu sürecini belgelerinizi toplayıp İl Göç İdaresi’ne başvuru yoluyla kendiniz veya yasal temsilcinizle birlikte yapabilirsiniz.